شعر نو.
شعر نو
___________________
اشعار سرکار خانم بانو خزایی
___________________
نه
آن فرش نیست
این که هر روز
" ترنج " هایش گرفته تر
و رقص هایش
" لچک ترنجی کف ساده " تر
می شوند
این که " اسلیمی " هایش
از جوانه افتاده اند
" بُته جقه "
" بُته ترمه "
و " بُته خرقه " هایش
کوچیده
و
طرح " درختی " ها
و " سروهایش "
هر لحظه گم تر
و نیست تر شده اند
نه
آن فرش نیست
این که طرح هایش
دیگر فقط
" شکارگاه " است و
" چهار قاب "
" محرابی کوفی "
است و
"قفقازی "
نه
نه
دیگر در این
واگیره بندی های تکراری
" گل فرنگ گل و بلبل "
نمی تواند جایی
داشته باشد
همچون " بخارا "
که به غیر خال هندویش بخشیده
و از نفس های جان ِ فرش
کم شده است
نه
آن فرش نیست
این
نه ...
" ن . مهتاب "
پ . ن :
واژگانی که داخل گیومه قرار گرفته اند ، نقش ها و طرح های فرش ایرانی هستند .
این شعر برای من ،
سروده ای در امتداد ِ
تجربه هایی از
نوع دیگر است
-
ستار سلطانیان | ۱۳ ساعت و ۳۵ دقیقه پیش
درود بر شاعر سرودهای نانوشته نسترن خزایی
این بار این سروده چنین نیست و پر است از طرخ و نشانه های در بافته های ایرانی
این سرود بیشتر توصیفگر است که اگر توصیف ها زیبا بافته باشند مانند یک قالی زربافت و ابریشمی چشم نواز می تواند ستودنی باشد که این چنین است . -
یاسین جاری مورجان (یجم ) | ۱۱ ساعت و ۴ دقیقه پیش
سلام و درود بر بانو خزائی
استاد عزیز و پیشرو در ادب
هر سروده تان خود دفتری است برای اموزش و مشق شعر حقیقتا
ابتدا به عنوان آغازین شعر اشاره خواهم کرد . اصطلاح نا ایرانی تر ... نا + ایرانی + تر
نا که نافی هست و مشخص و می توان معادل غیر دانست ... ایرانی که منسوب به ایران و تر که صفتی تفضیلی است در معنای بیش تر و فزون تر ...روز به به روز بیش تر غیر ایرانی می شویم .
عملا بحث ادامه و تفسیر شعر را تا حدودی تعیین تکلیف می کند .
جنس ایرانی که زیر سوال می رود و انکار میشود . صنعت فرش به عنوان نماد بین المللی شناخته شده ی ایرانی در دنیا برای خودش حرف ها دارد ، پس در سطح جهانی می تواند سمبلی باشد برای اشاره به مرز و بوم و خاک ایرانی ...مرز و بومی برای اقامت و س*********تک تک ما ایرانی ها .
در شعر شاعر با ظرافت خاصی طرح های مختلفدفرش ایرانی را نام برده است و جالب ترین نکته انفعال ها و کنش ها و توصیفاتی است که برای هر کدام در مقام موجودی پویا با بهره گیری از اصل هناجار گریزی ادبی به کار گرفته است و به عبارتی شعر ، شعر تصویری است .
بایک بررسی کوتاه در اینترنت می توانید دریابید که در هر کدام از طرح های نام برده چه نقش هایی قالب و نمادند و با توجه به این اشکال منظور شاعر را بهتر در خواهید یافت .
به عنوان مثال شاعر در قطعه ای به به طر های " بندی یا واگیره ای " اشاره می کند که طر ح هایی مشابه و تکراری در طول یا عرض فرش می باشند و صراحتا اعلام می دارد در وضعیت کنونی کشور عملا در گیر اتفاقات و بلایایی تکراری شده و با آن ها دست و پنجه نرم می کند ...ادامه دارد ...
یاسین جاری مورجان (یجم ) | ۱۰ ساعت و ۵۶ دقیقه پیش
یا مثلا به طر ح های اقتباسی فرش که از مناطق و سرزمین دیگری گرفته شده است اشاره دارد ; "محرابی کوفی" و " قفقازی"
تا بوده تاریخ این مرز و بوم بر استقلال و نوآوری در زمینه های مختلف یاد شده است اما در معاصر متاسفانه روز به روز بیش تر شاهد باج دادن و وابستگی به سرزمین های دیگر به جای ابتکارقدیم ، در سرزمین عزیزمان ایران هستیم ...واقعیتی که با وجود مخالفت های عده ای اما پر واضح است !
طرح "شکارگاه" نیز در نوع خودش حرف های زیادی برای گفتن دارد که می تواند اشاره به بعضی سیاست های جنگی گرفته شده درون و برون مرزی داشته باشد .
و البته این ها فقط کوتاهی از نظرات شخصی حقیر بود و دوستان متخصص تر در زمینه تفسیر شعر مطمئنا بیان کاملی خواهند داشت .
امیدوارم آنچه نگاشتم مورد قبول استاد خزایی عزیز بیفتد ...جسارت بنده را ببخشید